söndag 23 november 2008

Ingemar Bergman

Ja så var det söndagkväll igen och jag har väl gjort vad jag brukar göra på söndagar, gått runt i stor T-shirt, städat, bädat, tänt ljus, lyssnat på musik, sett på tv och suttit vid datorn. En vanlig söndag för mig alltså.

Jag har också kommit på att Ingemar Bergman, det är en snubbe jag måste lära mig mer om, han är ett geni!
Hehe avgjorde det efter att ha sett ett klipp från en intervju... Han fick inspiration till "det sjunde inseglet" på ett sätt som jag får inspiration till saker hela tiden, så vad kan jag säga annat än att jag ska frivilligt plugga på om honom, hans filmer och historia ett tag framöver nu!
Jag menar, hur många gånger ser jag inte tavla och tänker fram en hel historia? Det var så han kom på att skriva om döden och schack, han såg en målning i en kyrka där en riddare spelar schack med en som föreställer döden, och så skapade han en hel film med grund från den tavlan!
Eller ja, från första början var det så att andra tyckte det var dags för honom att skriva något annat än en komedi och ville ha något mer tragiskt, så han gick och funderade på det och eftersom döden var något som skrämde honom borde det ha en huvudroll. Medan han funderade på det som han såg målningen och fick hela iden! Jappjapp, se och njut.




Nu ska jag snart sova så att jag är utvilad till praktiken imorgon. Det blir säkert kul där jao Puss och god natt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHAHAHA, fuck vad jag garvade när vi såg det där på filmkunskapen! x'D

Blupp sa...

coolt jag vill med veta mer om honom :o och jag vill se sjunde inseglet..:o

Lund sa...

DU är utmanad ;)